Termeni si Conditii

Calatorind frumos prin viata si prin lume


DSC_5928

Citisem cu ceva ani in urma despre calatoria mirifica cu acest tren.Era o idee pe care o conturasem mai bine,acum vreo 2-3 ani.Totusi ,cum “puiul” nostru era prea mic ( 8-9 luni) si nu ar fi inteles mare lucru si pe deasupra ne-ar fi facut si calatoria mai anevoioasa,am decis sa o concretizam acum, cand cel mic a implinit 3 anisori ,la sfarsitul lui octombrie, atunci cand toamna imbraca aceste locuri in cele mai frumoase culori.

Decizie luata in scurt timp ,cu nici doua saptamani inainte de data plecarii.Si cum planificarea oricarei calatorii constituie o provocare,am demarat demersurile specifice.Norocul nostru ca aceasta perioada de extra sezon ofera posibilitati multiple,iar cele mai multe la costuri rezonabile.
Numaidecat am luat bilete de avion,zbor la Bergamo-Italia, “prietenii” nostri din ultimii ani de la Wizz Air la datorie, 70 euro/pers dus-intors cu un bagaj de cala inclus. Inchiriat auto pe o saptamana cu 125 euro cu ridicare de la aeroportul din Bergamo si returnare la aeroportul din Verona.In loco am dat 14 euro in plus si am primit un model diesel,Ford Fiesta.In doua zile am stabilit circuitul si facut rezervarile la cazare.A ramas in restul timpului sa alegem cu atentie obiectivele de bifat si activitatile pe care urma sa le desfasuram.Si de acum….la drum!, Valtellina ne asteapta…ecoul suieratului de tren se aude.

Aproape tot ce trebuie sa stiti despre Trenino Rosso del Bernina

Acest serviciu feroviar leaga Tirano (429m-altitudine) din regiunea Valtellina din Italia, de St.Moritz (1822m), Elvetia,pe un traseu lung de 61 km ce separa cele doua localitati,fiind prevazute 21 de statii intermediare, cele mai multe cu oprire la cerere, ce traverseaza scenarii alpine fermecatoare, munti, paduri, lacuri,ghetari, piscuri ajungand la o inaltime de 2253 m a pasului Bernina.Este linia feroviara de la cea mai mare altitudine din Alpi,fara cremaliera.In decursul a catorva ore pasagerii vor asista la o defilare a tuturor tipurilor de zone cu vegetatie existente, de la palmierii din Tirano la ghetarii de pe varful Bernina (Piz Bernina-4049m)

DSC_5872

 

DSC_5874

 

DSC_5878

Veti gasi multiple optiuni pentru a va bucura de acest minunat circuit.Segmentul de drum feroviar este deservit de functionarea a doua tipuri principale de tren, cel regional si cel panoramic,denumit si Bernina Express,amandoua avand acelasi parcurs,fiind vorba de o linie feroviara unica.Cel de-al doilea este supranumit astfel intrucat are ferestre cu geamuri tip cupola ce permit o vizualizare mai buna a peisajelor,dar care nu se pot deschide.Calatoria cu acesta necesita rezervare de loc obligatorie, costa 14 euro/pers in plus fata de bilet standard ( 59 euro/pers dus-intors) si se plateste ori de cate ori dorim sa ne suim in acest tip de tren (in cazul in care ne-am oprit si indiferent de unde ne urcam in el).In schimb trenurile regionale sunt mai frecvente,au ferestre de marime normala,se pot deschide,aspect de luat in considerare pentru cine doreste sa faca fotografii superbe,au avantajul unui pret inferior si nu sunt pline ca cele panoramice, aveti posibilitatea sa coborati si sa urcati dupa pofta,luand pe oricare dintre cele successive pe perioada valabilitatii biletului.Asadar flexibilitate mai mare fata de Bernina Express care,apare mai mult ca o “gaselnita” de marketing a turismului elvetian.Doar atunci cand pe durata calatoriei ,de la un capat la celalalt, ar fi o ploaie torentiala in desfasurare, probabil ca ar merita aceasta alegere.Ar fi un pacat de-a dreptul sa va petreceti toata ziua in tren,sa admirati peisajele care va taie rasuflarea,de la fereastra, fara sa coborati macar o data sa le admirati pe indelete.Apropos,oprirea in statii dureaza circa un minut,doua maxim.

Parcursul lui Trenino Rosso

Aproape la fiecare ora pleaca de la Tirano sau de la St. Moritz un tren ce acopera distanta intre cele doua localitati.Fara opriri intermediare voiajul dureaza circa doua ore si jumatate cu trenul regional si doua ore si un sfert daca se alege un tren panoramic Bernina Express.Daca se pleaca de la Tirano cu un tren matinal veti avea toata ziua-lumina la dispozitie sa explorati cateva dintre minunatiile ce le veti intalni de-alungul parcursului.Incercati sa fiti precauti si verificati bine mersul trenurilor,pentru a va oganiza meticulos plimbarea voastra pe acest itinerariu.

DSC_5879

DSC_5958

 

DSC_5985

 

DSC_5883

 

 

Statiile cele mai atractive sunt:

-Brusio –un burg alpin faimos pentru viaductul elicoidal,o adevarata bijuterie inginereasca
-Cavaglia – unde este un lac superb si se pot vizita Gradinile ghetarilor
-Alp Grum –poate cea mai spectaculoasa oprire,de unde se poate admira ghetarul Palu
-Ospizio Bernina – punctul cel mai inalt ,locul unde se intalnesc lacul Alb si lacul Negru
-Diavolezza –de unde se poate urca cu telecabina si se pot face drumetii
-Morteratsch – de unde se poate face o excursie pana la ghetarul Bernina
-Pontresina – un orasel pitoresc alpin,de unde se pot face plimbari cu trasura cu cai ,pe splendida Val Roseg

DSC_5901

DSC_5907

Trenino Rosso plimbare de o zi sau un weekend la bord?

Prima intrebare pe care mi-am pus-o,atunci cand am privit programul voiajului nostru,a fost fireste,de cat timp e nevoie pentru acesta?Acum dupa ce am trait experienta as spune ca totusi si un weekend este prea putin.Ideal ar fi sa reusiti sa programati cel putin 3-4 zile pline,mai ales pe timp de vara,intre Tirano si St. Moritz.In dese randuri este propusa ca o excursie de o zi,ceea ce este realizabil, tinand cont ca, durata parcurgerii pe sens este de circa doua ore si ceva.Insa placerea se injumatateste.Trebuie sa tineti cont si de anotimpul in care aceasta se desfasoara,in special daca aceasta are loc in perioada cu interval zi lumina mai redus.Plecati de la premiza ca voiajul la bordul lui Trenino Rosso del Bernina nu este o simpla calatorie cu trenul.Este o succesiune de surprize,de emotii.Este o ocazie pe care sa nu o ratati,de a descoperi o varietate de panorame,colturi de paradis,scenarii de basm care se schimba odata cu schimbarea anotimpurilor, zilelor si minutelor.Miscarea de revolutie a Terrei in jurul Soarelui influenteaza enorm in diverse momente ale zilei,in functie de pozitia si unghiurile din care astrul zilei aseaza lumina pe minunatele splendori naturale.Este adevarat ca, doar pentru admiratul de la fereastra,merita sa intreprinzi calatoria.Totusi tangibilizand,pasind in mijlocul acestui cadru natural, veti avea parte intr-adevar,de o experienta de neuitat.

Experienta noastra

Mi-am dat seama ca nu va fi usor sa decizi ce sa faci mai repede intr-o zi lumina si am solicitat si receptionat si cateva sfaturi de la un ghid ce lucreaza chiar pe Trenino Rosso,dupa ce studiasem minutios cam care ar fi punctele forte si obiectivele principale pe care sa nu le ratam.

Am ales o cazare la 10 minute de punctul de plecare,gara din Tirano.Dupa ce trenul paraseste localitatea,in vreo 3-4 km se paseste in teritoriu elvetian.Doream ce-i drept sa fi “gustat” si din experienta cu trenul panoramic,Bernina Express,insa cum primul pleca pe la 10 si avea toate locurile rezervate,am ales sa plecam cu unul regional.Si bine am facut!Caci altfel,teoretic,ar fi trebuit sa nu coboram pana la St. Moritz,si apoi pe sensul de intoarcere,dupa popasul de rigoare in renumita statiune elvetiana,sa facem hop on hop off sa ne bucuram de “comorile” de pe circuit.

Cu siguranta insa, nu am fi reusit sa mai surprindem aceleasi cadre ale spectaculoasei panorame de la Alp Grum, un loc unde Dumnezeu a pictat unul dintre cele mai frumoase tablouri.Aici parca timpul se opreste in loc si nu mai exista nimic decat,o liniste profunda.Ochii iti raman fixati, minute in sir pe acest tablou,incercand sa pastrezi imaginea pe retina,pentru totdeauna.Fiind pe varfurile Alpilor,vremea de cele mai multe ori se schimba rapid.Si am avut inspiratia sa ne oprim aici prima data. Imagini ireale se desfasurau in fata ochilor nostri.Locatia beneficiaza si de un punct panoramic belvedere nemaipomenit catre ghetarul Palu si Valea Poschiavo. Culori pastelate de toamna ,cu piscuri inzapezite ce se reflecta in lacuri, ale caror ape isi schimba tonalitatile  in functie de vreme si sunt alimentate de zeci de cascade ce coboara din munti.

Alp Grum

 

DSC_6008

 

DSC_6004

La celelalte statii la care ne propusesem sa coboram la dus,Ospizio Bernina si Morteratsch natura era redusa la tacere,zapada cazuta recent acoperea o mare parte din imprejurimi,astfel ca am renuntat si am admirat de la fereastra incomparabila panorama, constituita din cele doua lacuri stralucitoare.Pe de o parte cel inchis ,Lej Nair sau Lacul Negru ale carui ape confluesc catre nord si se revarsa in Marea Neagra,iar pe de alta “laptosul” Lej Alv sau Lacul Alb ce face parte din bazinul Padului ,iar apele lui ajung in final in Marea Adriatica,fiind alimentat de zapezi si ghetarii ce se topesc.Aici se atinge altitudinea de 2253 m.

Curiozitati

Linia de separatie ce imparte cele doua lacuri in bazine hidrografice diferite nu este numai o granita naturala,limita geografica marcheaza si o frontiera lingvistica si culturala: in Engadin,se vorbeste retoromana in timp ce in Val Poschiavo, italiana.ambele regiuni facand parte din cantonul Graubunden.Pe urma ,atunci cand se trece de lacuri,la Curtinatsch,o telecabina duce la domeniul schiabil al Varfului Lagalb (Piz Lagalb) unde se gaseste Alpinarium, gradina zoologica, de la cea mai mare inaltime din Europa,populata de capre negre,ibex si marmote.

DSC_6011

St. Moritz – Monte Carlo din Alpi

Dupa aceea am poposit circa trei ore la St. Moritz ,pe care le-am petrecut plimbandu-ne de o parte si de alta a lacului.Ne-am infruptat din tabloul desavarsit cand toamna asterne aici un peisaj aparte.Lacul era atat de linistit si parea ca ne invita la plimbare pe malurile sale, de unde puteam sa admiram piscurile albe care parca imbratiseaza statiunea.

DSC_6063

 

DSC_6076

 

DSC_6073

 

 

Nu are nevoie de nicio prezentare si nu o sa mentionez mai multe despre faimoasa si eleganta statiune supranumita si Monte Carlo din Alpi.Ne-am reintors aici dupa 7 ani,de aceasta data,fara sa strabatem stradutele centrale ale Dorf-ului cu vitrinele ce frizeaza opulenta,cu hoteluri prestigioase si luxoase si localuri pe masura oaspetilor de elita ce frecventeaza zona.

La intoarcere am optat pentru o oprire de o ora la Pontresina.Oraselul parea mai pustiu,desi era doar in jurul orei 16.30.Am admirat cateva dintre casele de vacanta cu o arhitectura deosebita.Ulterior ,pana la sosirea lui Trenino Rosso,am preferat sa facem o drumetie prin Val Roseg,acolo unde am intalnit turisti ce faceau plimbari cu trasura trasa de cai.

DSC_6106

Desigur ca urcandu-ne in tren,odata cu lasarea serii,privelistea nu mai avea tot atata stralucire.Doar Lacul Alb (Lago Bianco) am constatat ca avea un farmec aparte mai pe inserat ,decat l-am descoperit in miezul zilei.Iar mai apoi chiar si splendidul Alp Grum capatase alt vesmant la sosirea amurgului.Si spre final,cum trenul serpuia linistit printre vai,am putut sa admiram inca o data,trecerea pe viaductul elicoidal din Brusio si sa ne dam seama ce placuta a fost calatoria ce ne-a purtat pe alocuri in lumea copilariei.
La orele 19 am ajuns la Tirano si ne-am oprit la retaurantul “La Bote” unde am savurat, una dintre cele mai delicioase pizza pe care le-am mancat vreodata in Italia.

 

DSC_5894

 

DSC_5910

DSC_5931

DSC_5948

DSC_5975

DSC_5991

DSC_6022

 

DSC_6032

DSC_6037

DSC_6047

DSC_6048

 

DSC_6049 DSC_6061

 

 

DSC_6064

 

DSC_6084

 

DSC_6092

 

DSC_6096

 

DSC_6098