Termeni si Conditii

Calatorind frumos prin viata si prin lume

A doua zi dupa aniversarea zilei de nastere a lui Alin am vrut sa ne avantam la inaltimi ametitoare,dar cu masina.Si nu este loc mai potrivit in aceasta regiune decat Parcul National Stelvio, care din vremuri stravechi este cea mai vasta rezervatie naturala din Italia si cea mai mare din arcul alpin.

Mai intai am ales ca obiectiv pasul Stelvio.Dupa ce am plecat din Bormio trecand de renumitele centre termale Bagni Nuovi si Bagni Vecchi, imediat drumul incepe sa-ti dea senzatii tari, ruland pe un fir ingust, soseaua fiind suspendata pe langa stanca, traversand tunele inguste, dar mai apoi se continua intr-un peisaj fantastic format de sirul nesfarsit de serpentine, predominand multitudinea de curbe tip ac de par, ce se contureaza parca intr-un enorm amfiteatru al Alpilor.

STELVIODSC004

STELVIODSC003

StelDSC009

StelDSC002

StelDSC003

Odata ajunsi in pasul Stelvio la 2758 m, pasul alpin de la cea mai mare inaltime din Italia, admiram uriasul ghetar ce priveste lumea de milenii, altitudine la care se simte imediat climatul iernatic, mantia de omat avand un strat bunicel.In conditiile date ne-am multumit cu o scurta plimbare pe zapada fara a mai urca cu telecabina pana la 3450 m.Sunt convinsa ca trebuie sa fie o experienta deosebita sa privesti de sus cum se intretaie varfurile montane din Italia, Elvetia si Austria,deci va fi un motiv pentru a ne reintoarce aici. Parcursul este frumos atat la urcare cat si la coborare pe acelasi traseu, pasul fiind inchis din octombrie pana in luna mai.Serpuind la vale vederea panoramica parea totusi mai spectaculoasa, mai ales daca este o zi senina, insorita asa cum am prins noi.

StelDSC004

StelDSC005

STELVIODSC002

La Bormio se schiaza 365 de zile pe an, ghetarul Stelvio devine vara ,pentru iubitorii schiului si snowboard-ului, cadrul perfect pentru petrecerea unor zile memorabile.Am remarcat in pasul Stelvio numeroase scoli de schi ce isi desfasurau activitatea intr-un mod bine organizat.

StelDSC006

StelDSC007

Sugestie

Impatimitilor de senzatii pline de adrenalina le recomand doua activitati , ce vor fi cu siguranta experiente de neuitat.Sa veniti vara in pasul Stelvio pentru o incursiune pe schiuri sau placa.In luna august in ultimii ani, ninge in medie de 3-4 ori si exista aproape intotdeauna un strat proaspat de nea de circa 15-20 cm, in afara zapezii vesnice de pe ghetar.Iar pe de alta parte sa ajungeti iarna la centrul termal Bagni Vecchi din Bormio si sa faceti baie in piscina panoramica exterioara inconjurati de omat si sa contemplati privelistea unica a muntilor inzapeziti din imprejurimi.

Am plecat pe urma catre o alta zona superba din Parcul National Stelvio, pasul Gavia.Se ajunge foarte repede de la Bormio intr-o alta statiune renumita Santa Caterina Valfurva.Desi am vazut scris pe indicatorul din Bormio ca pasul este inchis, am decis sa dam o raita sa vedem macar imprejurimile si pana unde acesta era accesibil.

StelDSC013

StelDSC017

Pe Santa Caterina Valfurva am surprins-o ca intr-o carte postala.Un sat pustiu amplasat intre vaile alpine multicolore, inconjurat de piscurile inalte ale lantului muntos Ortles- Cevedale unde se afla si ghetarul Ortles, cea mai mare inaltime din parcul national,3905 m.Cu toate ca citisem ca este renumita ca o oaza de pace, ce nu cunoaste frenezia altor localitati turistice alpine, nu ne asteptam sa fie totusi intr-atat de pustiu. Locuitorii micutei asezari respira un aer 100% curat, beneficiind de o instalatie de incalzire centralizata in functiune, pe baza de biomasa, pentru producerea caldurii si apei calde.

Fiind atat de liniste am indraznit sa purcedem mai departe catre pasul Gavia, 2651 m, desi un panou ne indica ca pasul este inchis.Eram curiosi sa descoperim un loc unic in felul sau, intrucat Gavia este de fapt singura zona din Italia unde se pot gasi elemente specifice tundrei arctice, adicatelea ramasite ale ultimei ere glaciare.Am reusit sa surprindem panorame splendide pe distanta de 1-2 km caci mai apoi am gasit zapada pe sosea ce ne-a determinat sa facem cale intoarsa.Asa ca aici am ratat aerul tare de la inaltime.

STELVIODSC005

STELVIODSC006

StelDSC023

StelDSC020

Pe drumul de intoarcere am facut un popas intr-un locsor ce mi-a starnit bucuria.Era amplasat aici un foisor in forma de inima pe toate partile.L-am inconjurat de mai multe ori, caci nu ma saturam sa-l privesc din toate unghiurile.Alin a zburdat in voie in aceasta poienita, jucandu-se cu frunzele galben-ruginiu asternute peste tot.

STELVIODSC009

STELVIODSC010STELVIODSC011

StelDSC024

Ne-am intors la Bormio insa pentru ca era dupa amiaza, iar italienilor le place atat de mult siesta, mai toate localurile fiind inchise, am continuat drumul catre Tirano, unde alesesem sa ne cazam intrucat a doua zi urma sa plecam in frumoasa calatorie cu Trenino Rosso del Bernina.

Poate ca Tirano nu impresioneaza atat de mult prin arhitectura cladirilor, fiind un mic orasel de granita, insa cu siguranta ne-au ramas bine intiparite imaginile din Sanctuarul Sfintei Fecioare, aflat undeva in partea de nord a asezarii, considerat monumentul religios cel mai important din Valtellina.

Legenda spune ca pe la 1504, intr-o gradina, la Tirano si-a facut aparitia Fecioara Maria dinaintea unui taran localnic, Mario Omodei, cerandu-i sa ridice aici un templu in onoarea sa.
Stilul baroc, bogatia decoratiunilor gratioase in stucatura, a sculpturilor si frescelor, face ca sanctuarul sa fie considerat impreuna cu domul din Milano si certosa din Pavia, una dintre cele mai frumoase trei biserici din Lombardia. Imediat la intrare se afla Capela aparitiei Fecioarei Maria, un loc atat de incarcat spiritual. Dar poate cea mai impunatoare opera de arta ce iese in evidenta in acest lacas de cult este orga senzationala, de o finete iesita din comun, sculptata in lemn, sustinuta de coloane de marmura si aflata in uz si in prezent datorita numeroaselor restaurari la cele 2200 de tuburi.A fost probata si de faimosul Giuseppe Verdi.Am ramas tintuita minute in sir in fata ei… cata frumusete.

STELVIODSC013

STELVIODSC012

STELVIODSC014

STELVIODSC015

La Vita in Campagna – un loc sublim

Agroturismul La Vita in Campagna se afla in Villa di Tirano si este amplasat intre viile terasate de la poalele muntilor valtellinesi si printre livezi de meri si kaki, la cativa km de centrul oraselului Tirano, in pozitie strategica pentru aceia care si-au planificat ca si noi sa calatoreasca cu Trenino Rosso del Bernina.

StelDSC028

StelDSC029

STELVIODSC023

STELVIODSC016

STELVIODSC017

Aici va asteapta o atmosfera familiara.Cinzia si Max proprietarii casei, ce se ocupa de cultivarea merelor, intreprinderea lor agricola facand parte dintr-un mare consortiu local, va fac sa va simtiti cat mai placut.Cand am sosit noi,tocmai ce coceau castane, si ne-au poftit sa servim, savurandu-le intr-un cadru natural de exceptie.Am simtit pentru prima oara parfumul merelor proaspete amestecat cu miros de castane coapte.Oriunde priveam imprejur ni se infatisau niste tablouri superbe: livezi de meri si kaki pe de o parte, viile terasate, aliniate frumos pe versanti pe de alta parte, iar sus piscuri inzapezite.

Desi imaginile vazute pe internet m-au convins de dinainte, fara sa citesc recenzii despre camera Alba (pe care ne-am ales-o dintre cele doua existente), la fata locului orizontul meu de asteptare a fost depasit.O camera rustica cu barne din lemn, tipic montana, intr-un mix reusit de lemn si piatra, cu dotari ultramoderne si cu un design deosebit au contribuit pe langa celelalte aspecte la o sedere la superlativ.Am facut aici o adevarata cura de mere si suc de mere proaspete.

StelDSC026

STELVIODSC018

STELVIODSC019

STELVIODSC020

StelDSC025

StelDSC027

Alin a gasit in curte un tractoras cu remorca pentru copii, in care aduna fructele aflate pe jos, transportandu-le bucuros prin livada.Ne vom reintoarce cu siguranta in aceasta locatie nemaipomenita, atunci cand vom mai ajunge pe aici.

La sugestia gazdelor, in acea seara am luat cina la restaurantul La Botte din Tirano, vis a vis de maiestuosul sanctuar, la cinci minute distanta de mers cu masina de la cazare.Sfatul a fost extraordinar, savurand aici adevarate delicatese. Acestia au un meniu complet, nefiind neglijat niciun detaliu.Dintre toate cele gustate o impresie aparte ne-au lasat  carnea de strut si tarta de castane cu sos de vanilie.

STELVIODSC021

STELVIODSC022

Cata energie am strans si in aceasta zi splendida.Aveam bateriile incarcate pentru mult asteptata calatorie cu Trenino Rosso del Bernina.