Termeni si Conditii

Calatorind frumos prin viata si prin lume

In inima parcului national Tauri Inalti, din Austria, este o adevarata placere sa parcurgi soseaua alpina cea mai faimoasa din Europa, Grossglockner Hochalpenstrasse.Soseaua alpina cu o lungime de 48 km leaga frumosul satuc de munte Heiligenblut din Carinthia de Fusch, localitate din landul Salzburg si este accesibila din aprilie pana in octombrie. Parerile sunt impartite in ceea ce priveste partea dinspre care sa se inceapa strabaterea acestei sosele alpine.Parerea mea insa, este ca din oricare parte se pleaca va asigura un condus atractiv pe parcursul celor 36 de serpentine, inconjurati de panorame alpine exceptionale.

Un bilet de acces pentru o zi cu automobilul pe soseaua alpina costa 35 de euro.Asadar se poate parcurge lejer din ambele sensuri intr-o singura zi, in functie de traseul stabilit si preferinte.Cu cardul Kaernten am beneficiat de o reducere de 3 euro.Multe hoteluri din localitatile adiacente ofera cardul Nationalpark pentru o sedere minima de doua nopti, ce include accesul gratuit pe aceasta sosea, in afara altor avantaje si reduceri de la alte obiective.

GrosalDSC014

Planificasem cu minutiozitate excursiile de la alte obiective ale zonei din celelalte zile si data cand sa parcurgem renumita sosea alpina, intrucat aici depindeam de mai multi factori.In primul rand aspectul climatic, ne doream sa avem parte de o zi senina.In al doilea rand faptul ca urcarea cu telecabina din Heiligenblut la Schareck, in perioada in care am fost noi, in septembrie, este posibila doar in trei zile ale saptamanii si este inclusa in Kaernten card cu acces gratuit.Nu doream sa ratam panoramele spectaculoase de aici catre cel mai inalt munte al Austriei, Grossglockner 3798 m.

ALPENDSC012

GrosalpenDSC006

GrosalDSC004

Se spune despre acest circuit ca este un paradis al motociclistilor si circula vorba printre acestia ca este o destinatie pe care sa o atingi cel putin o data in viata.Si daca tot am venit sa ne inclinam in fata majestatii sale, gigantul alpin, o putem face si in fata austriecilor care au construit si intretin o sosea in conditii optime.

Si iata-ne la drum de dimineata pregatiti sa infruntam inaltimile si sa “gustam” din aceasta aventura, fiindu-ne complice o frumoasa zi insorita.Pe drum ne-am oprit pentru exercitiile de inviorare ale lui Alin, ce devenisera o rutina, cataratul pe baloti, actiune ce il facea sa fie in forma si ii incarca bateriile pentru ziua respectiva. De asemenea am admirat putin culorile vii ale recoltei de toamna, asezate intr-o mica “expozitie” rustica.

GrosalpenDSC001

GrosalDSC001

GrosalDSC002

Pe masura ce ne apropiam de Heiligenblut, poarta de intrare catre parcul national Tauri Inalti, privelistea formata de valea cu micuta asezare avand pe fundal falnicul varf montan austriac, devenea tot mai fermecatoare.Dupa cativa pasi prin linistitul satuc alpin aflat la o altitudine de 1300 m,“am sarit” in telecabina si am ajuns la 2600 m la Schareck, cu o statie intermediara.Pana sa apucam sa iesim afara din statia de sosire de la telecabina, sus la Schareck, am intrat in restaurantul panoramic, atrasi fiind de mirosurile placute din interior si mai ales de decoratiunile alpine.Am mancat cea mai gustoasa supa de usturoi de pana acum, servita intr-o chifla mare cu capac.

GrosalDSC003

GrosalpenDSC002

GrosalpenDSC003

GrosalpenDSC008

GrosalDSC006

GrosalDSC007

Vremea senina ne-a permis sa zabovim dupa pofta inimii pentru a admira peisajele inconjuratoare.M-am asezat pe platoul de langa restaurant, fiind gadilata de razele soarelui, si din acea pozitie aveam impresia ca priveam pe o fereastra enorma, lumea stancoasa a Taurilor Inalti care se etala intr-un mod fascinant.In fata ochilor mei se desfasura o impresionanta mare de varfuri muntoase, privirea razbatandu-mi in departare exploram un scenariu fantastic, cuprinzand maiestuosul munte Grossglockner ce vegheaza asupra uluitorului regat al zecilor de varfuri de peste 3000 m.
Cat timp am ramas impietrita de privelistea minunata, tati l-a dus pe Alin pe un mic traseu, pe cararea ce coboara pe langa instalatia de cablu ce duce direct catre soseaua alpina la Fallbichl., sa-i arate masinile de produs zapada artificiala, care-l atrageau in mod special.

ALPENDSC010

GrosalpenDSC007

GrosalDSC008

Am coborat la statia de plecare din Heiligenblut, facand apoi un mic tur prin magazinele de suveniruri si apoi hop in masina, nerabdatori pentru intalnirea ce avea sa urmeze.
Cu siguranta este un loc extraordinar pentru cei ce iubesc natura.Desi soseaua va permite in unele locuri sa rulati apasand mai tare pedala de acceleratie, este recomandabil sa o abordati cu moderatie pentru a va bucura de detaliile ce va inconjoara.Intre timp Alin a adormit in leganatul primelor serpentine.

GrosalpenDSC004

GROSSALPENDSC002

ALPENDSC011

AlpenDSC001

AlpenDSC002

AlpenDSC005

La un moment dat soseaua se bifurca, virand la stanga drumul va poarta la refugiul Kaiser Franz Josef cat mai aproape de poalele muntelui.Aici se afla un punct panoramic belvedere, de unde se poate observa ghetarul Pasterze, cel mai mare din Alpi Orientali.De la parcarea supraetajata, ce reprezinta punctul final de acces cu vehiculele, se poate ajunge la el coborand cu un trenulet cu cremaliera printr-o galerie.Sau in alternativa urcati pe poteca ce duce la Observatorul, construit in intregime din sticla Swarowski.Desi limba glaciara este inca impunatoare ca masa geologica si prezinta toate trasaturile (crevase, morene,torenti, sedimente nisipoase, tonalitati de culoare, un lac namolos si un lac cu apa limpede) se observa restrangerea evidenta in dimensiuni.

ALPENDSC014

AlpenDSC004

ALPENDSC015

Privind la starea acestuia de degradare am constientizat cum acest “monument” al naturii ne invita sa reflectam asupra problemelor incalzirii globale, care de la acest nivel nu-ti mai par deloc un bla bla bla mediatic.
Nu am reusit sa vedem de aproape nicio vietate specifica locului, asa ca am testat aparatele optice moderne de la observator, cu ajutorul carora “ne-am catarat” pe piscuri si cu multa atentie si noroc, am descoperit cateva capre negre si capre ibex.Insa, de marmote in cautare de hrana de la turisti (asa se spune) nicio urma si niciun fluierat.

Plecand de aici urmatorul popas l-am efectuat la Hochtor, punctul cel mai inalt de pe traseu 2504 m. Tunelul de aici ce strapunge muntele este si granita intre cele doua landuri, Carinthia si Salzburg.Am intrat in unicul magazin din acest loc, unde pe langa ceva de baut si de rontait sau un sandwich, am gasit si adevarate suveniruri…nu kitschuri.

Odata traversata galeria si ajungand in cealalta regiune, spectacolul varfurilor din acest lant muntos (Glockner) este si mai grandios, parca dupa fiecare curba ni se dezvaluia o alta imagine si mai frumoasa.Punctul culminant coincide cu urcarea la varful Edelweiss (2571 m) cel mai inalt loc accesibil cu vehiculul de pe circuit, cu cea mai sinuoasa strada pe care am vazut-o vreodata, ingusta si ametitoare, unde accesul autocarelor este interzis, doar cu moto si auto se poate ajunge.
In parcarea de pe platou exista un turn oval panoramic, care te mai inalta cu cativa metri.Pe versantii din nord est piscurile erau invaluite in nori ( era pe la orele 17), in rest soare pe toate partile.Si tocmai directia aceea ne interesa, caci am fi putut sa strapungem cu privirea pana la Zell am See, binecunoscuta statiune austriaca, daca ar fi fost senin.

GrosalDSC010

GrosalDSC012

AlpenDSC007

ALPENDSC016

AlpenDSC008

GrosalDSC016

Dupa aceea am luat-o usor la vale spre Fusch, celalalt capat al soselei alpine.Sa mergi pe soseaua alpina Grossglockner inseamna sa faci pariu cu starea vremii, iar la sfarsitul traseului noi putem spune ca am castigat acest pariu.
Si pentru ca tot castigasem acest pariu, ne-am zis hai sa punem la cale o mica aventura.Sa mergem o fuga pana la Alpbach (cel mai frumos satuc austriac), in Tirol.Si am redescoperit peisajele frumoase din acea parte a landului Salzburg  prin care fusesem cu ani in urma.Am trecut pe langa cascada Krimml, cea mai inalta cascada din Austria, prin pasul Gerlos si prin statiunea cu acelasi nume, care ne-a impresionat in urma cu aproape 4 ani, iarna, cand ne-a prins aici o ninsoare feerica, una dintre cele mai frumoase vazute vreodata, datorita si arhitecturii alpine a cochetei statiuni.De aceasta data parea pustie, situata la polul opus fata de furnicarul ce misuna pe strazi in acea iarna.

GrosalDSC019

GrosalDSC020

GrosalDSC021

Stiam ca o sa parcurgem destui km pe soselele regionale, ce au numeroase limitari de viteza, pentru a ajunge la Alpbach .Si am ajuns… dar in amurg, ne-am bucurat totusi ramanand cu emotia unei cine luate la un alt nivel, intr-o atmosfera romantica si eleganta cu totul aparte, in restaurantul Alte Fugger Stube din frumosul hotel Boeglerhof.Meniul de aici este pe masura clasei hotelului.

GrosalDSC022

ALPENDSC021

ALPENDSC022

ALPENDSC023

ALPENDSC024

ALPENDSC020

O zi splendida in care am simtit ,in cea mai mare parte a ei, ca suntem aidoma unor acvile care plutesc in vazduh la inaltime si surprind cam tot ce se petrece in aceasta natura minunata.