Termeni si Conditii

Calatorind frumos prin viata si prin lume

Lasasem in urma Tirano si calatoria cu Trenino Rosso del Bernina si ne indreptam spre urmatorul loc de cazare, la Ponte di Legno.Ca sa ajungem in acest loc urma sa strabatem Alta Valcamonica (Valea Camonica de Sus) ce se intinde intre Parcul National Stelvio si Parcul Natural Adamello Brenta.
Aceasta vale se onduleaza in jurul lantului muntos Adamello si a parcului natural cu acelasi nume.Adamello este unul dintre cele mai frumoase masive muntoase din Alpi.

OrtiseiDSC007

Desi am ajuns destul de tarziu la hotel, totusi am mai incins o joaca intr-o nota savuroasa cu Alin, care dormise vreo trei ore cat a durat drumul si era foarte tonic. Dimineata ne-am trezit cu un soare stralucitor, ce a dat buzna in camera atunci cand am tras draperiile.Nu ne-am ridicat bine din pat ca incepuse sa se auda huruitul telescaunelor care treceau foarte aproape de ferestrele noastre.Alin se uita de pe balcon la ele fascinat si ma privea din cand in cand interogativ, citindu-se pe chipul lui mirajul funcionarii acestora la cativa metri de unde ne aflam.Am aflat ulterior ca era doar o revizie si ca instalatia nu functioneaza in aceasta perioada.

Dupa micul dejun, tipic montan, am plecat sa descoperim asezarea.Ponte di Legno este principalul centru turistic din Valcamonica, una dintre cele mai renumite statiuni montane din Lombardia. Localitatea este mandria locuitorilor din provincia Brescia, de care apartine, in ceea ce priveste partiile de schi.Ponte di Legno are un amplasament de exceptie, in extremitatea nord estica din Valcamonica, fiind cuprins intre Parcul National Stelvio si Parcul Natural Adamello, aflandu-se in acelasi timp la picioarele pasului Gavia si pasului Tonale. Este un punct de plecare privilegiat pentru a explora frumusetile muntilor si vailor ce il inconjoara, precum si a ghetarilor din lantul muntos Adamello, Mandrone si Pian di Neve.Acestia din urma alcatuiesc impreuna formatiunea glaciara cea mai vasta din Alpi italieni.

PonteDSC007

PonteDSC002

PonteDSC001

A fost placut sa ne plimbam in linistea diminetii, atunci cand prin micuta localitate se aflau in trecere doar cativa localnici.Ne insoteau doar sunetele caderii vijelioase a torentului ce traverseaza centrul.Am asemuit-o din multe puncte de vedere, pastrand proportiile, cu statiunile de pe la noi, pe care le vizitam in copilarie, Tusnad, Sovata.

PonteDSC003

PonteDSC004

PonteDSC006

OrtiseiDSC004

Invartindu-ne pe stradute mi-a atras atentia ceva neobisnuit.Pe un afis publicitar era prezentata scoala italiana de sleddog ( trasul saniei de catre caini), condusa de catre un armean!!! dupa nume ( Armen Khatchikian).Se invata mersul cu sania trasa de caini si se pot face excursii insotiti de ghizi.Daca tot nu suntem amatori de schi iarna, in schimb  o plimbare de acest gen ar fi interesanta. Pe panou era descris parcursul excursiilor, acestea derulandu-se pe anumite distante, pe langa traseul de schi fond intre localitatile vecine din vale, Vezza d’Oglio si Temu’.

Dar ceea ce parea tot atat de tentant, era faptul ca acestia organizau, insa numai pana in septembrie, itinerarii de Husky-trekking.Cu alte cuvinte te plimbau in compania cainilor husky (cate doi legati de tine printr-un echipament special), pe poteci de munte din parcul natural Adamello.Exista trasee usoare pentru copii,nu foarte solicitante,in schimb adultii pot ajunge in acest mod si pana la inaltimi de 2000m.

Noi deocamdata am facut o plimbare prin aceste localitati (Vezza d’Oglio si Temu’) rasfatati de razele soarelui.Toamna este perioada in care natura ofera cea mai mare varietate de culori.Si cum la gradinita lui Alin incepusera sa le explice transformarile ce se petrec de la un anotimp la celalalt, a fost ocazia potrivita de a-i arata in mijlocul unui laborator natural, pe aceste vai incarcate de castani, mesteceni si fagi, culori naturale si nu pe acelea artificiale pe care le experimenteaza din ce in ce mai mult acasa si la gradi.

PonteDSC005

PonteDSC008

OrtiseiDSC002

Am lasat apoi Valcamonica si regiunea Lombardia pentru a trece prin pasul Tonale (1884 m) in regiunea Trentino.Pasul era un platou imens, asa cum rar mi-a fost dat sa vad in ceea ce priveste aceasta forma de relief, unde se aflau imprastiate destule structuri turistice si de asemenea tot felul de mijloace de urcare pe cablu.Nu se zarea niciun suflet de om pe nicaieri.Se vede treaba ca in extrasezon in perioada de toamna se hiberneaza.

OrtiseiDSC005
Dupa aceea, cum coboram si tot travesam prin Val di Sole vazand mere-n stanga, mere-n dreapta, mere prin toate partile, ne gandeam la o destinatie inspre care sa ne indreptam sa umplem programul de dupa amiaza, sa nu ajungem la hotel la orele doua.Si nu am stat mult pe ganduri… ne-am indreptat catre Ortisei,din Val Gardena.Loc pe care l-am vizitat in urma cu cinci ani si mi-a ramas definitiv in suflet.

Curiozitati

Sa va spun una “nemteasca” de prin valea asta – Val di Sole.Tot mergand noi printre meri, am observat din loc in loc tarabe amenajate cu mere de vanzare. Marfa era, mere de toate culorile, cantar era… numai cineva care sa ne ajute nu exista… si cand colo ce sa vezi !!! erau puncte de vanzare self service. Nu prea am auzit prin partile noastre de asa ceva, nimeni nu ar lasa banii acolo.Bine,acum sa nu va imaginati ca am gasit asa ceva si in alte regiuni ale Italiei.Dar aici iata ca se poate.Asadar te servesti, iti cantaresti…si lasi banii.

Eiiii… si ca sa ajungem la Ortisei, iata-ne schimband directia catre Bolzano, in regiunea Alto Adige si inscriindu-ne iarasi in traversarea unui pas.Peisaje frumoase ce-i drept, vai, lacuri, alt tip de vegetatie fata de cea vazuta pana acum, dar obositor, mai ales la coborarea dupa pasul Mendola ( 1363 m) care a fost ultra ultra sinuoasa.Erau ultimele curbe, in plan drept este adevarat si ufff aveam senzatia ca nu se mai termina odata aceste serpentine.Insa odata ajunsi la Ortisei am realizat ca a meritat tot efortul si am uitat repede de disconfortul creat de acestea.

OrtiseiDSC018

OrtiseiDSC019

Ortisei… ce loc minunat!Vremea insorita ne-a ajutat sa-l descoperim in toata splendoarea.Peisajele sunt de vis oriunde te afli in el, fiindca este amplasat intr-o pozitie avantajoasa la poalele platoului Alpe di Siusi, cea mai mare zona de pasunat din Europa.Val Gardena este prin excelenta un areal montan, iar panoramele Dolomitilor din imprejurimi sunt fermecatoare. Dintre acestea atrage privirea in special masivul “pietroi” Sassolungo. L-am gasit la fel de linistit si romantic ca atunci.Ortisei te impresioneaza prin toate detaliile, casele colorate, unele dintre ele cu fatade pictate si balcoane cu flori, stradute frumos ingrijite, hoteluri prestigioase, magazine cu vitrine atractive. Atunci ca si acum ne-a placut sa ne plimbam atat prin centrul statiunii cat si pe cararea cu vedere panoramica, ce incepe de la hotelul Adler si ajunge pana in urmatoarea statiune, Santa Christina.Dupa ce am mers pe acest drumeag pana spre sfarsitul localitatii admirand imprejurimile, in timp ce coboram pe o scurtatura catre zona centrala, am intalnit scoala de arta Cademia, de sorginte ladina.Ortisei este capitala artizanatului in lemn de mai bine de 300 de ani, iar  scoala ofera cursantilor posibilitatea de a pastra vie aceasta traditie, printre alte discipline.Scuplturile in lemn le apreciasem si in calatoria anterioara aici, gasindu-le imprastiate in multe locuri din Val Gardena.

OrtiseiDSC008

OrtiseiDSC001

OrtiseiDSC015

PonteDSC012

PonteDSC014

PonteDSC015

OrtiseiDSC016

Pe strada pietonala din centrul statiunii mi-au atras atentia doua hoteluri high class, Adler si Cavallino Bianco.Am tras cu ochiu’ in fiecare dintre ele.La Cavallino Bianco m-a fascinat atat exteriorul cat si interiorul lui.Unde mai pui ca este si un Family Spa Grand Hotel… aici nu numai ca nu te plictisesti, dar ramai si cu gura cascata la tot ceea ce vezi.

PonteDSC009

OrtiseiDSC012

OrtiseiDSC014

OrtiseiDSC013

Seara statiunea isi schimba infatisarea, luminile facand-o si mai atractiva.Am refacut traseul de pe strada principala numai de dragul luminilor.Cu siguranta ma voi reintoarce aici si a treia oara, dar nu numai pentru o singura zi.Data viitoare intentionez sa bifez si spa-urile.