Termeni si Conditii

Calatorind frumos prin viata si prin lume

Cu toate ca am stat aproape cinci zile in Seeboden, pe malul lacului Millstatter, nu reusisem sa facem nici macar doi pasi prin localitate.Aveam in planul de rezerva de asemenea si o plimbare cu vaporasul pe lac.Insa se vede treaba ca obiectivele “cu greutate” din Carinthia s-au inghesuit in lista noastra , iar timpul nu e intotdeauna suficient si astfel ne sunt clare cateva activitati pentru urmatoarea vacanta in zona.

Totusi in ultima zi, luandu-ne la revedere de la localitatea care ne-a adapostit atata timp, am dorit sa aruncam macar o privire la configuratia lacului, acesta avand unul dintre capete chiar in aceasta statiune.Eram curiosi sa vedem cum arata strandurile amenajate pentru scaldat. In timpul verii temperatura apei este in medie de 25-26 grade.Intrezaream deja planificarea unei vacante intr-una din verile viitoare.
Era o dimineata insorita din septembrie si am ratacit putin printre vilele asezate pe malul lacului, ajungand intr-un parc, ce parea mai degraba o mica gradina botanica .Am gasit imediat si explicatia.Acesta era amenajat de catre un mare distribuitor de plante, flori, copacei si alte accesorii de gradinarit ce se afla in vecinatate; Centrul de arta floristica si gradinarit Winkler.

LussaDSC001

SeebodDSC003

SeebodDSC002

SeebodDSC001

LussaDSC002

Am lasat in urma aceasta regiune si ne-am indreptat catre Monte Lussari, in Italia.Traseu de scurta durata.Tinand cont ca Seeboden se afla chiar langa autostrada, in circa trei sferturi de ora eram la Tarvisio, prima localitate mai insemnata de pe teritoriul italian, de langa granita cu Austria.De aici in aproximativ 15 minute am ajuns la Camporosso in Valcanale.Acolo se afla punctul de plecare catre Monte Lussari.Ascensiunea poate fi facuta fie cu ajutorul telecabinei gondola (cost bilet dus/intors 14 euro/ persoana, noi am platit doar jumatate avand Kaernten Card) cu care se urca pret de 15 minute, fie parcurgand “drumul pelerinului” – poteca ce serpuieste din vale, in apropierea statiei de telecabina la altitudinea de 805 m si pana la sanctuarul de pe Monte Lussari aflat la circa 1800 m altitudine. Acesta strajuieste semet locul unde se intalnesc trei popoare: Italian, austriac si sloven.Sanctuarul este amplasat intr-un cadru natural incantator, unde frumusetea domneste sublim peste varfurile falnice montane din Alpi Giulie.

LussaDSC017

LussaDSC008

Lesne de inteles ca am ales telecabina, caci in ritmul lui Alin am fi petrecut o buna parte a zilei pe acest traseu, care este semnalizat ca se face in 2 h si jumatate.In afara faptului ca este un loc atractiv dpdv al naturii, pe Monte Lussari salasluieste inca din secolul al XVI lea acest sanctuar, ce este destinatie de pelerinaj a celor trei natii.Este o asezare minuscula construita in jurul unei bisericute.In afara acesteia se mai gasesc aici cateva refugii, baruri, localuri (trattoria), unde se servesc specialitati ale zonei Friuli si bineinteles multe magazinase cu suveniruri.Exista de asemenea locande ce ofera cazare pentru cei ce doresc sa petreaca noaptea aici la cota.Nu in ultimul rand trebuie sa precizez ca iarna sunt amenajate piste pentru schiori, renumite pe plan local.

LussaDSC016

LussaDSC006

Indeobste prin locurile de la inaltime, pe creste, constructiile sunt imprastiate, intr-o parte vezi o cabana, putin mai incolo o pensiune, in alta parte un bar-restaurant, insa aici asezarea avea o forma cu totul speciala, pareau legate intre ele toate casele.Indata ce am iesit de la telecabina mi se desfarura in fata ochilor o imagine ce parea a fi mai degraba desprinsa dintr-o carte postala. Acest satuc turistic fermecator, cocotat pe o creasta din care se ivea timid clopotnita tipica a unei bisericute montane, se afla la portile cerului.Am respirat adanc … simteam miros de viata in aer. Ce fabulos este sa tragi atata aer curat in plamani.Linistea de aici era atotcuprinzatoare …te invaluie si nu iti mai da drumul.Nici nu am ajuns bine, ca am si inceput sa simt energia locului.Oriunde intorci privirea peisajul iti taie respiratia.Frumusetea acestui loc chiar iti trezeste sufletul la viata … si simti cum te conectezi cu tine si cu Universul.

LussaDSC015

LussaDSC005

Pentru cei ce au credinta, o excursie inseamna mereu un mic pelerinaj. Plimbarea pe munte este o ocazie perfecta pentru a admira minunatiile Creatorului si la fiecare pas se poate exprima o lauda.De aceasta data excursia chiar ne-a purtat pasii catre un loc de pelerinaj.

Dupa un pranz copios la una dintre trattorii, unde am bagat la ghiozdan bucate alese precum : o ciorba de fasole intr-o reteta montana; niste ravioli umpluti cu urda, ierburi salbatice si menta; gulas de cerb cu mamaliguta, toate incantandu-ne simturile, eu am facut o plimbare prin satuc sa descopar locuri si lucruri deosebite, asa cum imi place mie sa plec in cautarea frumosului, in timp ce tati s-a lungit la soare pe sezlong, iar Alin se bucura de locul de joaca amenajat in aer liber … veselie si ozono-terapie.

LussaDSC013

SeebodDSC006

SeebodDSC007

LussaDSC010

Curiozitati

Legenda spune ca pe la 1360 un pastor si-ar fi ratacit oile pe munte, gasindu-le mai apoi ingenunchiate in jurul unei tufe de pin, pe care era asezata o statueta a Fecioarei Maria.Acesta a dus-o parohului din Camporosso, satucul din vale, numai ca a doua zi dimineata isi gasi oile in acelasi loc de pe munte langa statueta.In consecinta patriarhul din Aquileia, din dorinta de nu se opune semnelor celeste, a ordonat sa fie ridicata o capela ,din care nu a mai ramas nimic in zilele noastre.Dar pe locul acesta se afla astazi sanctuarul Monte Lussari.

Monte Lussari este singurul punct din Europa care reuneste in acelasi loc cultura latina, pe cea slava (slovena) si pe cea germanica, loc simbol al pacii.Localnicii numesc locul si “Terra senza confine” adica teritoriul fara frontiere.In biserica sunt expuse intr-un colt fotografii vechi ce prezinta diferite urme ale vicisitudinilor ce s-au abatut asupra locului.Si printre acestea, poate cele mai dureroase ce au lasat rani adanci, au fost cele din primul razboi mondial.

Poate nu intamplator, mostenitorii casei regale din Austria, au venit aici in urma cu un an ( de cand am fost noi) sa comemoreze 100 de ani de la atentatul de la Sarajevo, in urma caruia s-a declansat sangerosul conflict.In zilele noastre, cred ca Lussari a devenit locul ce-i face pe toti care ajung aici sa reflecte asupra prezentului si viitorului Europei, dupa atatea bai de sange din trecut.

Dupa cateva ore bune petrecute aici, am plecat fara sa privesc inapoi… nu era nevoie, luasem cu mine totul: imaginile de vis ce mi se lipisera pe retina, vibratia naturii, energia locului, linistea deplina, intreg bagajul de ganduri si emotii sublime starnite de acest loc, care parea desprins dintr-un basm.Am plecat vesela, optimista, recunoscatoare si fericita ca am avut ocazia sa creionez inca o zi frumoasa din viata mea.O experienta fizica, emotionala si mentala de neuitat!

LussaDSC007

LussaDSC012

Dupa drumul de intoarcere cu telecabina, ne-am oprit intr-o poiana, atrasa fiind de o multitudine de branduse.Dupa ce Alin si tati mi-au facut un buchet frumos ne-am indreptat catre Tarvisio pentru a face o mica aprovizionare cu produse locale pentru acasa, daca tot am venit cu masina : paste, sosuri, branzeturi,ulei de masline, vinuri, ton,etc convinsi fiind de autenticitatea lor. Incomparabil cu ceea ce gasim pe la noi.